Hensikt:
Bli kjent med hvordan en brenselcelle fungererer.
Vi skulle også forsøke å få bilen til å gå.
Bli kjent med hvordan en brenselcelle fungererer.
Vi skulle også forsøke å få bilen til å gå.
Et sett med deler til en bil:
Brenselcelle
Elektromotor
Karosseri
Gasstanker
Aksling
4 hjul
Solcellepanel
Sprøyte
Slange
Kabler
Propper til slangene
Destillert vann
Glødelampe
(– Batteri)
(– Batteri)
Brenselcellen:
Brenselsceller kan bruke forskjellige organiske stoffer (slik som metangass, metanol og entanol), men den vi brukte gikk på hydrogengass, som er det mest vanlige.
Brenselsceller kan bruke forskjellige organiske stoffer (slik som metangass, metanol og entanol), men den vi brukte gikk på hydrogengass, som er det mest vanlige.
Måten brenselcellen fungerer er at den røde siden får tilført hydrogengass (den negative siden) og den blå siden får tilført oksygengass (den positive siden).
Mellom de to sidene er den en membran, en PEM, som kun slipper gjennom protoner og ikke elektroner. Dermed går protonene fra hydrogenet på den ene siden gjennom membranen, og elektronene er nødt til å gå «veien rundt» via ledningen. Elektronene «møter» dermed protonene fra hyderogenet igjen på den andre siden, og sammen med oksygengassen på den andre siden blir det til vann.
Formelen er: 2H2(g) + =2(g) = 2H2=(l) + elektrisk energi
Formelen er: 2H2(g) + =2(g) = 2H2=(l) + elektrisk energi
På denne måten oppstår det strøm når denne ledningen går via f.eks. en lyspære, eller i dette tilfellet en motor.
Brenselsceller er en mer praktisk måte å bruke energi på, fordi til motsetning fra batteriet som må byttes ut når det går tomt, får brenselscella tilført stoffene som trengs (utgangsstoffene) underveis mens cellen brukes. Dermed kan den forsette å produsere energi så lenge den før tilført disse stoffene.
Brenselsceller er en mer praktisk måte å bruke energi på, fordi til motsetning fra batteriet som må byttes ut når det går tomt, får brenselscella tilført stoffene som trengs (utgangsstoffene) underveis mens cellen brukes. Dermed kan den forsette å produsere energi så lenge den før tilført disse stoffene.
Vi startet med å sette sammen bilen ved hjelp av instruksjonen fra heftet vi fikk utdelt, men vi koblet ikke til motoren fordi vi skulle bruke solcellepanelet til å "lade" opp brenselscellen, slik at vi kunne kjøre uten hjelp av solcellepanelet senere.
Det første vi gjorde var deretter å fylle destillert vann i kamrene bak på bilen. Det var viktig å dette var destillert fordi vanlig vann ville ødelagt membranen i brenselscella.
Så plasserte vi bilen under varmelampa. Dette skulle ta en liten stund før man begynte å se at det boblet i kamrene bak på bilen, som er et tegn på at det fungerer.
Det første vi gjorde var deretter å fylle destillert vann i kamrene bak på bilen. Det var viktig å dette var destillert fordi vanlig vann ville ødelagt membranen i brenselscella.
Så plasserte vi bilen under varmelampa. Dette skulle ta en liten stund før man begynte å se at det boblet i kamrene bak på bilen, som er et tegn på at det fungerer.
Resultater:
Det tok veldig lang tid før noe skjedde så vi forsøkte å koble bilen bilen opp til et batteri for å se om dette gjorde at prosessen gikk raskere. Når selv ikke dette gjorde at dette skjedde noe og gruppa ved siden av oss hadde begynt å få en del bobler allerede, forsøkte vi å se om det var noe galt med bilen. Til slutt fant vi ut at kamrene bak på bilen ikke var tette, og slangene slapp inn luft. Dermed var det ikke mulig å oppstå noe trykk i kamrene, og heller ikke for brenselcella å ta opp vann.
Innen vi innså at bilen ikke fungerte var det for liten tid igjen til å prøve på nytt, så vi endte opp med å se på den andre gruppa som hadde fått deres bil til å fungere. Man kunne se bak på kamrene at det boblet, og deretter begynte å tømme seg for vann. Når de deretter tok den vekk fra varmelampen og koblet til motoren kjørte bilen bortover gulvet en liten stund, før det gikk tomt for energi.
Det tok veldig lang tid før noe skjedde så vi forsøkte å koble bilen bilen opp til et batteri for å se om dette gjorde at prosessen gikk raskere. Når selv ikke dette gjorde at dette skjedde noe og gruppa ved siden av oss hadde begynt å få en del bobler allerede, forsøkte vi å se om det var noe galt med bilen. Til slutt fant vi ut at kamrene bak på bilen ikke var tette, og slangene slapp inn luft. Dermed var det ikke mulig å oppstå noe trykk i kamrene, og heller ikke for brenselcella å ta opp vann.
Innen vi innså at bilen ikke fungerte var det for liten tid igjen til å prøve på nytt, så vi endte opp med å se på den andre gruppa som hadde fått deres bil til å fungere. Man kunne se bak på kamrene at det boblet, og deretter begynte å tømme seg for vann. Når de deretter tok den vekk fra varmelampen og koblet til motoren kjørte bilen bortover gulvet en liten stund, før det gikk tomt for energi.
Konklusjon:
Det er mulig å bruke en brenselscelle til å få en bil til å kjøre, men man er nødt til å sørge for at alt fungerer som det skal og er tett, og at man enten har god nok tid til å "lade" den først, eller har tilgang på batterier. – eller gjør det på en dag med mye sol.
Feilkilder:
For det første hadde vi ikke nok sollys den dagen vi gjorde forsøket til å bruke dette, noe som gjorde at vi måtte bruke varmelamper. Disse var ikke så sterke så det var veldig vanskelig å få nok energi til å "lade" opp brenselscellen.
I tillegg, som nevnt tidligere, fikk vi ingen resultater på bilen vår fordi slangene ikke var tette og brenselscella ikke fikk nok trykk til å fungere.
Var sykt under dette forsøket, så på andre blogger.
For det første hadde vi ikke nok sollys den dagen vi gjorde forsøket til å bruke dette, noe som gjorde at vi måtte bruke varmelamper. Disse var ikke så sterke så det var veldig vanskelig å få nok energi til å "lade" opp brenselscellen.
I tillegg, som nevnt tidligere, fikk vi ingen resultater på bilen vår fordi slangene ikke var tette og brenselscella ikke fikk nok trykk til å fungere.
Var sykt under dette forsøket, så på andre blogger.
No comments:
Post a Comment